10 keutamaan sedekah

Friday 12 August 2011

Assalamualakum..........salam ukhwah.

5 keutamaan di dunia adalah:- membersihkan harta
- membersihkan diri daripada dosa
- menolak penyakit n bahaya
- menyenangkan hati orang miskin
- memperluas rezeki yang penuh berkat


manakala 5 keutamaan akhirat adalah:
- menaungi di hari kiamat
- meringankan hisab
- memberatkan timbangan amal kebaikan
- memudahkan ketika menyeberangi shirath
- me...nambah darjat di syurga

ini pula kisah orang alim dan orang bodoh. pada suatu hari,mrka brada dlm prjlnn yg meletihkn di pdang pasir. oleh krn khausan dn kltihan,org alim itu jatuh,lalu pengsan. Melihat hal itu, si bodoh brkta, "skiranya org alim itu mati khausan,smntra aku mmliki air,ya,aku tdk dpt kbjkn drp Allah. Ttpi skrany aku  brkn air ini pdnya,aku yg akn mati"
 akhrnya dia mmtskan mnyiram air ke tbuh kwnnya,dn bki air itu d mnumnya. smbil itu dia brkta, "brtqwalah kamu kpd Allah dn kuatknlh niat kamu." Maka,bngkitlh orang alim itu dan mreka pn mnruskn prjlnn hngga tba d tepu padang pasir. Tidak lama kmudian, mrka pn wafat. Pada hari kiamat, si bodoh d ptuskan masuk nrka. ttpi sebelm itu,dia mliht di kiri dn knannya, mncri2 tmannya yg alim. Dia brteriak mmanggil2 "kawanku.... kawanku,mengapa kamu tdak ingt pdaku,? mngapa kamu tdak ingat padaku?"
" siapa kamu?" tnya org alim itu "aku yg dhulu prnh mmbri kamu mnuman smasa kita d padang pasir yg panas" kta si bodoh di pinggir neraka.
Alhamdulillah si ahli ibadat lalu berdoa,"
Ya Allah aku bermohon supaya engkau menolongnya." maka Allah pun menolong dan menyelamatkan dia daripada neraka.
kesimpulan kisah Rasulullah S.A.W ini adalah walaupun si bodoh yang tidak soleh itu sudah ditentukan masuk neraka, namun oleh kerana dia ernah melakukan amal soleh yang berupa sedekah, Allah tidak memasukannya ke dalam neraka.

renung2kn dan selamat beramal :-)

0 comments:

Post a Comment