Drama jentayu

Wednesday 5 June 2013


Dunia jentayu kali ini ibarat pentas lakonan yang mungkin ada kena mengena dengan watak-watak manusia yang masih hidup ataupun sudah mati.

Tirai dinaikkan….
Perlu diingatkan bahawa jalan kehidupan mencari cahaya di akhir zaman ialah jalan hidup org asing (ghuraba)....

Kelihatan seekor jentayu sedang menunggu di tepi jalan kehidupan yang lurus yang mana destinasinya hanyalah kampung akhirat. Hanya jalan itu yang ada. Tidak ada jalan lain lagi di bumi bertuah kelahiran jentayu ini. Namun jentayu berjenama ghuraba itu tetap setia menunggu kehadiran teksi untuk dimudik, dipandu, ataupun dikayuh. Aneh sekali kerana jentayu-jentayu memerlukan kenderaan waima dilahirkan dengan kudrat dari sayapnya yang kental menempuh pawana kencang di angkasa biru yang melangit tinggi.

Perlu diigatkan sekali lagi bahawa ini pentas jentayu berjenama ghuraba

Satu demi satu teksi berlalu melintasi pandangan jentayu. Hanya teksi yang ada atas pentas kehidupan dalam perjalanan itu. Mahu tidak mahu, jentayu perlu berada atas pangkuan teksi agar perjalana ke kampung akhirat bertemu noktahnya. Tapi, acap kali jentayu menangguh perjalanan itu.

Tidak dibimbangi jika buku usianya bertemu ruas mautnya yang termaktub sudah pada qada qadar Allah. Itulah sikap jentayu itu

Tidak mahu berkorban untuk mendapatkan perkhidmatan teksi itu. Itulah perangai jentayu itu.

Sehingga perjalanan menuju kampung akhirat itu tiada kenderaannya, beribu sesalan mula menerjah. Mungkinkah jentayu itu kita?




Konsepnya mudah iaitu teksi itu umpama hidayah yang datang berkali-kali mengetuk pintu hati kita namun yang menyedihkan jarang antara kita yang sanggup berkorban untuk mendapatkan hidayah itu. Inilah analogi yang kerap dibawakan atas pentas kehidupan manusia. Namun kita sering sahaja bersikap seperti watak jentayu di atas. Bertangguh dan terus bertangguh untuk patuh akan hidayah yang telah diberikan.
Lemahkah jentayu itu?

Bukankah ia telah dikurniakan kekuatan mergastua oleh Allah?

وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ ۚ قَالُوا خَيْرًا ۗ لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۚ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ۚ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ [١٦:٣٠]
Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?" Mereka menjawab: "(Allah telah menurunkan) kebaikan". Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa(16:30)


Nota kaki: ana banyak bertangguh untuk melakukan perkara yang baik termasuklah menambah penulisan dalm blog ni. Beduk hati telah berkali-kali diketuk hidayah. Banyak pengorbanan yang perlu dilakukan untuk sampai ke destinasi kampung akhirat. Perlu berkorban untuk membayar harga hidayah taufik dari Allah yang sememangnya mahal. Tiada kos lepas kerana kampung akhirat ialah prioriti dan bukannya barang kedua terbaik yang boleh dijadikan sebagi kos lepas(cikgu rokiah).




0 comments:

Post a Comment